حافظي، مدير عامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين خبر داد؛
طراحي و احداث مسيرهاي دوچرخه در شهر قزوين
مدير عامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين از طراحي و احداث مسيرهاي دوچرخه در شهر قزوين خبر داد .
مدير عامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين گفت: مطالعات پروژه امکانسنجي و طراحي مسيرهاي دوچرخه در شهر قزوين که به سفارش سازمان حملونقل و ترافيک شهرداري قزوين در مسيرهاي پيشبيني شده در طرح جامع حملونقل شهر قزوين تعريف شده است، توسط سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين در مرحله تکميل است.
به گزارش روابط عمومي سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين؛ محمد اسماعيل حافظي افزود: رشد روز افزون شهرنشيني، جمعيت شهري و به تبع آن رشد عبور و مرور و رفت و آمدهاي ساکنان شهر با وسايل نقليه موتوري در سطح برون و درون شهري، مشکلات بسياري را در سيستم حملونقل ايجاد کرده است.
اين مسؤول اظهار کرد: بر اين اساس براي کاهش معضلات ترافيک، حملونقل و آلودگي هوا برنامهها و طرحهاي متنوعي اجرا ميگردد.
وي افزود: يکي از برنامههايي که با اجراي عملي و صحيح آن ميتوان تا حد قابل توجهي آرامش را به سيستم حملونقل و عبور و مرور شهري بازگرداند، توسعه حملونقل انسانگرا (پيادهروي - دوچرخهسواري) است.
مدير عامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين ادامه داد: دوچرخهسواري، يكي از روشهاي جابهجايي شهري است كه اغلب مورد توجه برنامهريزان و كاربران شهري بوده است.
وي اضافه کرد: عليرغم مزاياي بسيار زياد استفاده از دوچرخه در شهرهايي مانند قزوين، نبود زيرساختهاي مناسب و مطمئن در كشور، عاملي است كه موجب شده تا استقبال چنداني از اين شيوه حملونقل صورت نگيرد، به نحوي که بر اساس طرح مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيک شهر قزوين، سهم استفاده از دوچرخه در سفرهاي شهري در سطح شهر قزوين در سال 90 معادل 6/2درصد از کل سفرهاي روزانه بوده است.
وي يادآور شد: هدف از اجراي طرحهاي مسيرهاي دوچرخه در سطح شهر قزوين دستيابي به يک سامانه حملونقل پايدار و دوستدار محيطزيست است به نحوي که در بلندمدت نيز بتواند علاوه بر پاسخ به نياز سفر درون منطقهاي شهروندان حداقل اثرات زيستمحيطي را به شهر وارد ساخته و از طرف ديگر باعث ايجاد نشاط و سلامتي شهروندان گردد.
حافظي ادامه داد: از ديگر اهداف اجراي اين طرح ترويج فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان يک وسيله حملونقل شهري، ارتقاي سلامت روحي و جسمي شهروندان،کاهش ترافيک معابر شهري ، کاهش عوارض نامطلوب اعم از آلودگي هوا، آلودگي صوتي ، ديداري و ...،کاهش مصرف سوخت و انرژي ،تأمين دسترسي آسان به اماکن عمومي براي شهروندان، کاهش مشکلات ناشي از کمبود توقفگاه سواري شخصي، استفاده از دوچرخه به عنوان يک فيدر که مکمل حملونقل عمومي باشد وکاهش هزينه سفرهاي درونشهري و کمک به اقتصاد خانواده و ...است.
وي گفت: تاکنون بيش از 5/24 کيلومتر مسير دوچرخه سواري توسط شهرداري در داخل شهر قزوين احداث شده است.
حافظي بيان کرد: در طراحي پروژه حاضر سعي بر آن بوده است تا با بررسي مشکلات مسيرهاي دوچرخه موجود، راهکارهايي براي مناسبتر نمودن مسيرها براي اقشار مختلف شهروندان ارائه گردد.
وي گفت: پروژه انجام مطالعات امکانسنجي و تهيه طرح مسيرهاي دوچرخه سواري شهر قزوين بر اساس طرح جامع حملونقل و ترافيک قزوين و به طول 10 کيلومتر، به سفارش سازمان حملونقل و ترافيک قزوين و تحت مديريت سازمان خدمات طراحي قزوين توسط شرکت مهندسين مشاور راههاي طلايي البرز در راستاي تکميل رينگ دوچرخه سواري شهر در مراحل نهايي بوده و فاز دو اين طرح در ارديبهشت ماه 1392 به تصويب کميتهاي متشکل از سازمان حملونقل و ترافيک، معاونت حملونقل و ترافيک، سازمان فرهنگي ورزشي، هيئت دوچرخه سواري استان و سازمان خدمات طراحي رسيده است.
پايان پيام