چهارشنبه ۱۳۹۲/۱۱/۳۰

پيام دبير دهمين همايش شهر و سيماي شهري و پنجمين همايش ملي توسعه شهري

دبير دهمين همايش شهر و سيماي شهري و پنجمين همايش ملي توسعه شهري طي صدور پيامي ارايه يک طرح نظري براي بازسازي تاريخي فرهنگي شهر اسلامي را از اهداف برگزاري اين همايش عنوان کرد.

 

فرزانه نظري‌پور، دبير دهمين همايش شهر و سيماي شهري و پنجمين همايش ملي توسعه شهري طي صدور پيامي ارايه يک طرح نظري براي بازسازي تاريخي فرهنگي شهر اسلامي را از اهداف برگزاري اين همايش در پنجم اسفند ماه 92 عنوان کرد.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ در متن اين پيام كه از سوي فرزانه نظري‌پور، دبير دهمين همايش شهر و سيماي شهري و پنجمين همايش ملي توسعه شهري صادر شده، آمده است؛ شهر اسلامي شهري است که در آن نمودي از تمدن اسلامي وجود داشته و داراي هويت خاص فضايي، فرهنگي و تاريخي است و ويژگي آن در ارتباط با دين اسلام و از قرآن و سنت نشأت گرفته است.
اين پيام مي‌افزايد؛ فرهنگ اسلامي با شعار برابري، برادري باعث پويايي جامعه شهري و پويايي مردم در جامعه شهري گرديده و به نوعي ميان مفهوم شهر و فرهنگ اسلامي در ابتداي امر روابط نزديكي برقرار کرده است.
 گسست فرهنگي و استفاده از مؤلفه هاي غير بومي در دهه هاي اخير موجب ايجاد بحران و ناهماهنگي در ساختار شهرهاي اسلامي گرديده است. لذا به عنوان راهبرد اوليه در جهت تبلور مجدد مفاهيم شهر اسلامي مي توان به تداوم سير تاريخي و فرهنگي اصيلآن اشاره کرد.
 در اين پيام آمده است؛ در اين راستا شهرداري قزوين با همراهي سازمان نظام مهندسي ساختمان و بسيج مهندسين استان قزوين در دهمين سال برگزاري سلسله همايش هاي شهر و سيماي شهري و پنجمين سال برگزاري همايش ملي توسعه شهري که در روز 5 اسفند ماه سال 1392 در محل سالن اجتماعات دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) برگزار مي گردد ، منظر تاريخي – فرهنگي شهر اسلامي را به عنوان رويکرد اصلي اين همايش برگزيده است.
 از جمله محورهاي اين همايش ميتوان به نقش مهندسين در تحقق شهر اسلامي، شهر پايدار و منظر تاريخي – فرهنگي شهر اسلامي، هويت اسلامي در سيما و منظر شهري، نقش سرمايه اجتماعي و توسعه فرهنگي در معماري و شهرسازي شهر اسلامي، طرح هاي توسعه شهري و منظر تاريخي – فرهنگي شهر اشاره کرد.     
در قسمتي از اين پيام آورده شده؛ هدف از برگزاري اين همايش ارايه يک طرح نظري براي بازسازي تاريخي فرهنگي شهر اسلامي، شناخت عناصر اساسي در ترکيب فرهنگي شهر اسلامي و شناخت مهمترين فضاهاي شهري در شهر اسلامي مي باشد. 
در بخش ديگر اين پيام آمده است؛ با توجه به سابقه تاريخي و فرهنگي شهر قزوين و ظرفيت بي نظير آن براي تبديل شدن به يك الگوي مناسب در معماري و شهرسازي در جهان اسلام، تلاش بر اين است در اين همايش که با حضور پژوهشگران، اساتيد، نخبگان علمي و مسئولين محترم از جمله حضور ارزشمند حجت الاسلام والمسلمين حاج آقا قرائتي، به بررسي و شناخت مفاهيم شهر اسلامي و تدوين ضوابط و مقررات کاربردي در جهت نيل به شهر اسلامي و حفظ منظر تاريخي – فرهنگي آن به ويژه در شهر قزوين دست يافته و زمينه مناسب جهت تبادل تجربيات و استفاده از نظرات اساتيد محترم در اين زمينه فراهم و موجبات ارتقاء هر چه بيشتر سطح علمي و پژوهشي در عرصه هاي علم و دانش و آينده کشور عزيزمان بخصوص در حوزه منظر تاريخي فرهنگي شهر اسلامي حاصل آيد.
در بخش پاياني اين پيام آمده است؛ همچنين  اميدواريم نتايج اين همايش در قالب منشوري استخراج و به عنوان سند راهبردي در دستور کار مديريت شهري قزوين و ساير شهر هاي کشور قرار گيرد .
فرصت را غنيمت شمرده و پيشاپيش مقدم مدعوين و شرکت کنندگان محترم در اين همايش را گرامي داشته و خير مقدم عرض مي‌نمايم.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط