دوشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۵

در بیستمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری

تجربه تجمیع و نوسازی پلاک های ریزدانه در محله تختی تهران تشریح شد

بیستمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری با محوریت " ارائه تجربه تجمیع و نوسازی پلاک های ریزدانه در محله تختی تهران" به صورت وبینار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین؛ بیستمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری با سخنرانی مهندس مسلم اسماعیلی برگزار شد.

در این نشست اسماعیلی با تشریح پروژه تجمیع و نوسازی کوچه عدالت توسط دفتر توسعه محله ای محله تختی گفت: از سال1388 در محله تختی دفتر تسهیلگری (خدمات نوساز) به صورت پایلوت راهاندازی شده و تاکنون 445پلاک در قالب124پروانه تجمیعی نوسازی شدهاند.

 وی با اشاره به موانع نوسازی گفت: نفوذ ناپذیری معبر به دلیل مورفولوژی گذر و وجود تیر یا چراغ برق مزاحم، وجود قطعاتی ریزدانه زیر 50متر (63 پلاک دارای مساحت کوچکتر مساوی50 از مجموع83پلاک)، توان مالی بسیار پایین ساکنین برای اقدام به نوسازی، مشکلات اجتماعی و مسائل قومی که در بسیاری از موارد قدرت تصمیگیری برای نوسازی را برای مالکین سخت نموده بود، مشکلات حقوقی برخی از املاک واقع در این گذر که مانع جدی برای نوسازی محسوب می‌گردد. مسائلی همچون اوقافی بودن،ورثه بودن، مشکلات بازداشتی سند و سایر موارد و عدم آگاهی ساکنین با فرهنگ آپارتمان نشینی و عدم تمایل آنها به آپارتمان نشینی از موانع نوسازی می باشد.

اسماعیلی گفت: سازمان نوسازی با رویکرد مبتنی بر نوسازی بافت فرسوده شهر با تخصیص تشویقات وتخفیفات خاص برای پروژه یا تجمیعی نوسازی از طریق دفاتر تسهیلگری خدمات نوسازی محله راهبری تجمیع و
نوسازی 50 پلاک فرسوده گذر عدالت واقع در محله تختی را پیش رانده است.

وی ادامه داد: تلاش بر این بوده است در این پروژه نهاد دولتی و عمومی دخالتی در مقوله سرمایه گذاری و عواقب متعاقب آن نداشته باشد و تنها
این سازمان نقشی نظارتی و کنترلی بر جریان امور داشته باشد، از مهترین نتایج حاصل از شکلگیری این پروژه میتوان رفع تهدیدات بلایای طبیعی، ارتقا کیفیت سکونتی محله بواسطه
افزایش عرض گذر، رفع فضاهای بی دفاع و ترغیب ساکنین قدیمی به ماندن در محله هاست.

اسماعیلی اضافه کر: دفتر توسعه محله‌ای تختی از سال 1388 ذیل مدیریت سازمان نوسازی شهر تهران با عنوان دفتر تسهیل‌گری محله خانی آباد آغاز به کار کرد. بر اساس شرح خدمات ابلاغی حوزه عملکرد دفتر زمینه‌های مختلفی را شامل می‌شد. یکی از حوزه‌هایی که دفتر به صورت جدی مداخله خود را در عرصه محله بسط و گسترش داد، نوسازی مسکن بود که عمدتا با توجه به شرایط موجود، شدت معیارهای بافت فرسوده، به خصوص ریزدانگی و نفوذ ناپذیری بالا، فعالیت خود را در جهت شکل‌گیری پروژهای تجمیع معطوف کرد.

وی گفت: یکی از تاثیرگذارترین اقدامات دفتر در این حوزه، تعریف پروژه‌های تجمیعی در گذر "عدالت" به عنوان یکی از نفوذ ناپذیرترین معابر محله با عرض حداکثری 1.5 متر بود(به‌گونه‌ای که انجام هر گونه امداد رسانی در مواقع ضروری را غیر ممکن ساخته بود). این گذر شامل 84 پلاک بود که از این تعداد، 64 پلاک کمتر از 50 مترمربع مساحت داشتند که این امر نوسازی به صورت انفرادی را غیر ممکن ساخته بود. از طرف دیگر وجود بن بست‌های پی در پی منشعب از این گذر( که به صورت میانگین هر بن بست شامل 10 پلاک بود)، پوسته‌گذاری طرح تفصیلی را تحت شعاع خود قرارداده بود. به نحوی که مساحت اصلاحیه قطعات بعد از رعایت عقب نشینی‌ها کمتر از 6 درصد مساحت سند می‌شد.

 

 

 

 

تصاویر مرتبط