حافظي، مديرعامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين:
طراحي و احداث مسيرهاي دوچرخه سواري قزوين به پايان رسيد
مدير عامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين از پايان طراحي و احداث مسيرهاي دوچرخه در شهر قزوين خبر داد.
مدير عامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين گفت: مطالعات پروژه امکانسنجي و طراحي مسيرهاي دوچرخه در شهر قزوين که به سفارش سازمان حملونقل و ترافيک شهرداري قزوين در مسيرهاي پيشبيني شده در طرح جامع حملونقل شهر قزوين تعريف شده است، به پايان رسيد.
به گزارش روابط عمومي سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين ؛ محمد اسماعيل حافظي افزود: رشد روزافزون شهرنشيني، جمعيت شهري و به تبع آن رشد عبور و مرور و رفت و آمدهاي ساکنان شهر با وسايل نقليه موتوري در سطح برون و درون شهري، مشکلات بسياري را در سيستم حملونقل ايجاد کرده است و يکي از برنامههايي که با اجراي عملي و صحيح آن ميتوان تا حد قابلتوجهي آرامش را به سيستم حملونقل و عبور و مرور شهري بازگرداند، توسعه حملونقل انسانگرا (پيادهروي - دوچرخهسواري) است. اين اين مسؤول اظهار کرد: عليرغم مزاياي بسيار زياد استفاده از دوچرخه در شهرهايي مانند قزوين، نبود زيرساختهاي مناسب و ايمن، عاملي است كه به کاهش استقبال از اين شيوه حملونقل انجاميده است، به نحوي که بر اساس طرح مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيک شهر قزوين، سهم استفاده از دوچرخه در سفرهاي شهري در سطح شهر قزوين در سال 1390 تنها معادل 6/2درصد از کل سفرهاي روزانه بوده است.
وي يادآور شد: هدف از اجراي طرحهاي مسيرهاي دوچرخه در سطح شهر قزوين دستيابي به يک سامانه حملونقل پايدار و دوستدار محيطزيست است به نحوي که در بلندمدت نيز بتواند علاوه بر پاسخ به نياز سفر درون منطقهاي شهروندان حداقل اثرات زيستمحيطي را به شهر وارد ساخته و از طرف ديگر باعث ايجاد نشاط و سلامتي شهروندان گردد.
وي از جمله اهداف اين طرح را ترويج فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان يک وسيله حملونقل شهري،
ارتقاي سلامت روحي و جسمي شهروندان، کاهش ترافيک معابر شهري، کاهش عوارض نامطلوب اعم از آلودگي هوا، آلودگي صوتي ، ديداري و ...،کاهش مصرف سوخت و انرژي ، تأمين دسترسي آسان به اماکن عمومي براي شهروندان عنوان کرد.
حافظي کاهش مشکلات ناشي از کمبود توقفگاه سواري شخصي، استفاده از دوچرخه به عنوان يک فيدر که مکمل حملونقل عمومي باشد و کاهش هزينه سفرهاي درونشهري و کمک به اقتصاد خانواده و ... را از ديگر اهداف اجراي اين طرح نام برد.
حافظي بيان کرد : تاکنون بيش از 5/24 کيلومتر مسير دوچرخه سواري توسط شهرداري در سطح شهر و مراکز تفريحي حاشيه شهر قزوين احداث شده است.
وي افزود: در طراحي پروژه حاضر سعي بر آن بوده است تا با بررسي مشکلات مسيرهاي دوچرخه موجود، راهکارهايي براي مناسبتر کردن مسيرها براي اقشار مختلف شهروندان ارائه شود.
وي گفت: بر اين مبنا، پس از بررسي و امکانسنجي گزينه هاي پيشنهاد شده در طرح جامع، مسيرهاي دوچرخه به طول 10 کيلومتر در خيابان منتظري،خيابان پيغمبريه، خيابان هلال احمر،بلوار الغدير، بلوار حکيم و
بلوار صياد شيرازي طراحي شده است.
اين مسؤول بيان کرد: ويژگي بارز خطوط دوچرخه طراحي شده جدا شدن مسير آنها از معبر سواره رو توسط نرده گذاري و رعايت کامل استانداردهاي تأمين عرض عبور دوچرخه بوده است. همچنين از آنجا که اکثر اين مسيرها با مسيرهاي دوچرخه موجود تلاقي داشته اند، تسهيلات و مسيرهاي اتصال مناسب و ايمن براي تأمين رينگ دوچرخه سواري در گستره شهر قزوين پيش بيني شده است.
حافظي بيان کرد : اين طرح در کميتهاي متشکل از سازمان حملونقل و ترافيک، معاونت حملونقل و ترافيک، سازمان فرهنگي ورزشي، هيئت دوچرخه سواري استان و سازمان خدمات طراحي به تصويب رسيده است.
پايان پيام