مروری بر مهمترین رویدادهای معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین در هفتهای که گذشت
در هفتهای که گذشت (۲۲ تا ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۴)، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین مجموعهای از اقدامات تخصصی و برنامههای مؤثر را در حوزههای بازآفرینی شهری، توسعه کالبدی و نظارت بر ساختوسازها پیگیری و اجرا کرد؛ از تکمیل بررسیهای ضوابط و برنامهریزی طرحها تا مقابله با تخلفات ساختمانی و حرکت بهسوی شفافیت و هوشمندسازی فرآیندها.
به گزارش روابطعمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین؛ دفترچه ضوابط و قیمت پایه کمیسیون ماده ۱۰۰ سال ۱۴۰۴ پس از بررسیهای تخصصی و جمعبندی نهایی در معاونت و ادارات مربوطه مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از تصویب، به مناطق چهارگانه شهرداری ابلاغ خواهد شد.
همچنین کتاب مصوبات کمیسیون ماده پنج سال ۱۴۰۳ تدوین و برای چاپ نهایی آماده شد تا بهعنوان مرجعی مستند در اختیار کارشناسان و مدیران حوزه شهرسازی قرار گیرد.
در حوزه نظارت بر ساختوساز، چهاردهمین جلسه ماده ۳۵ نظام مهندسی ساختمان استان برگزار و موضوعات مرتبط با هماهنگی ناظران و مجریان، ضوابط ایمنی و آتشنشانی مورد بحث قرار گرفت.
آمار پنجماهه نخست سال جاری در زمینه تخلفات احداث انباری خرپشته اعلام شد؛ از مجموع ۱۷۱ پرونده، برای ۱۱۴ پرونده رأی جریمه و برای ۴۶ پرونده رأی تخریب صادر شد.
کاهش محسوس تعداد پروندههای ارجاعی ناظران و مجریان طی پنج سال اخیر بهعنوان دستاوردی مهم در بهبود فرآیندهای نظارتی و ارتقای انضباط ساختوساز مورد تأکید قرار گرفت.
دومین جلسه کمیته سیما و منظر شهری برای بررسی و تدوین ضوابط نماهای شهری برگزار شد تا چارچوبهای ارتقای هویت بصری شهر تعیین شود.
فرآیند گزارشدهی تخلفات ساختمانی توسط نیروهای اجرائیات از طریق سامانه «سَرا ۱۰» در دستور کار قرار گرفت. این طرح که طی یک سال گذشته بهصورت پایلوت در منطقه چهار شهرداری قزوین اجرا شده بود، با بازدید و ارزیابی مسئولان حوزههای شهرسازی، انفورماتیک و نظارت بر ساختوسازها مورد بررسی قرار گرفت و مقدمات تعمیم آن به سایر مناطق شهری فراهم شد.
در حوزه بازآفرینی شهری، اجرای ضوابط تشویقی نوسازی با استقبال ساکنان همراه شد و روند بازآفرینی محلات ناکارآمد را شتاب بخشید؛ بهویژه تجربه موفق محله هادیآباد بهعنوان نخستین نمونه اجرایی در کشور معرفی شد.
این مجموعه اقدامات نشاندهنده استمرار تلاشهای معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین در جهت ارتقای کیفیت خدمات، توسعه پایدار و بهبود محیط زندگی شهروندان است.