سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۷

دلایل بهره‌مندی از بازآفرینی پایدار شهری در بافت‌های تاریخی مورد بررسی قرار گرفت

بیست و پنجمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری با محوریت "واکاوی دلایل بهره‌مندی از بازآفرینی پایدار شهری در بافت‌های تاریخی" به صورت وبینار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین؛ بیست و پنجمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری با سخنرانی دکتر سحر شایگان فر عضو هیات علمی گروه مرمت بناهای تاریخی دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد.

در این نشست شایگان فر با تصریح اینکه با در نظر گرفتن اهمیت و ارزش بافت های تاریخی و احتساب آنها در زمره‌ی ثروت ملی، حساسیت بر نوع مداخله های در نظر گرفته شده برای آن‌ها، پر واضح است، گفت: مسیر طی شده در جهان از میانه قرن نوزدهم تا به امروز که به بازآفرینی پایدار منجر شده است از یک سو و روند تغییرات
در وضعیت بافت‌های تاریخی در ایران از سوی دیگر (تبدیل و تغییر بیشتر محله های تاریخی در بسیاری از شهرها، از وضعیت پیوسته به وضعیت کاملا ً گسسته) به مثابه دو حرکت متفاوت، نمایان گر این مهم است که در اقدامات آینده نیاز به دقت و حساسیت بیشتری وجود دارد.

وی اضافه کرد: این دقت و ظرافت در برخورد با سرمایه ارزشمند «بافت تاریخی» به درک دقیق از رویه های مختلف برخورد و مداخله از منظر تئوری و عملی، مرتبط است.

شایگان‌فر ادامه داد: تفاوت وضعیت بافت‌های تاریخی در ایران با بافت‌های تاریخی کشورهای اروپایی،که بیشتر ِ رویه‌های مطرح در این عرصه تولید و تدوین آنهاست که بر اساس نیاز و شرایط خاص شهرهای خود طراحی و ارائه نموده اند و عدم بومی سازی‌ طرح ها در ایران پیش از بهره برداری و خاموش بودن فیلتر فرهنگی، از جمله موارد نقص پاسخ گو بودن طرح‌های‌ بازآفرینی شهری در محدوده های تاریخی در ایران است.

وی با اشاره به بررسی اهداف، مبانی و ارکان بازآفرینی در بافت‌های تاریخی گفت: هدف از این بررسی دست یافتن به موارد زمینه ساز موفقیت در طرح های مذکور است که عمدتا ً در تفاوت های ماهوی و رویه‌ایی موجود میان طرح های پیشین مطرح شده از جمله بهسازی، باززنده سازی، بازسازی، نوسازی و .... با بازآفرینی باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه سیر تکاملی طی شده در پایان قرن گذشته، مبین وجود نقص ها و کمبودهای بنیادین در پاسخ گو بودن طرح های پیشین به نیاز‌های بافت های مد نظر و ساکنین آنهاست، گفت: هدف گذاری های یکسان، رویه‌های همانند و فارغ از تفاوت های بستر اجرای طرح از جمله ویژگی های بارز طرح های پیش از بازآفرینی پایدار است.
گفتنی است؛ در این نشست بیش از۴۰طرح بازآفرینی مصوب در بافت های تاریخی در استان های مختلف ایران مورد بررسی قرار گرفت.

پایان پیام

 

تصاویر مرتبط