دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۳

در نهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری؛

تجربه بازنگری اجرای طرح میدان امام خمینی(ره) شهر ارومیه تشریح شد

نهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری با محوریت "بازنگری طرح میدان امام خمینی(ره) شهر ارومیه" به صورت وبینار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین؛ نهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری با سخنرانی علی وطن خواه، معاون بازآفرینی سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری ارومیه برگزار شد.

وطن‌خواه در این نشست در خصوص مرمت جداره‌های گذرهای تاریخی گفت: گذرهای تاریخی با توجه به قدمت و حس تعلقی که در بین مردم دارند می‌توانند بصورت پیوسته نقش‌های کالبدی، اجتماعی و تاریخی خود را ایفا کنند و رها کردن این عناصر شهری در سال‌های متمادی علاوه بر وارد شدن آسیب‌های جدی به بناهای مستقر در آن، منشاء مشکلات کالبدی، ترافیکی، ایمنی و ... می‌گردد.

وی با توضیح اینکه مرمت بناهای تاریخی واقع در خیابان امام خمینی(ره) و منشعبات آن از سال 1400 در دستور کار سازمان عمران و بازآفرینی شهر ارومیه قرار گرفت و بناهای متعددی با نظارت کامل اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی توسط این سازمان و سپس توسط خود مالکان مرمت شده است، افزود: در ادامه ساماندهی ترافیکی و کفسازی و پیاده محور نمودن این گذرها در طراحی ها گنجانده شد تا علاوه بر افزایش سطوح پیاده راه ها، ضریب نفوذ سواره به محدوده مرکزی و تاریخی شهر نیز کاهش یابد .

وی در خصوص بازنگری طرح میدان امام خمینی(ره) ارومیه بیان کرد: بافت شهری واقع در اراضی شرق بازار تاریخی ارومیه که با عنوان "طرح میدان امام" شناخته می‌شود، اصطلاحاً به محدوده‌ای با مساحت بالغ بر 7/4 هکتار اطلاق شده است که توسط چهار محور خیابان امام خمینی، بعثت،کوچه حاج رسول و خیابان شهید منتظری محدود شده است که در سال 1369 توسط شهرداری ارومیه شروع و در ادامه توسط وزارت راه و شهرسازی پیگیری گردید.

وطن‌خواه بیان کرد: در سال 1386 توسط شرکت عمران و مسکن سازان آذربایجان غربی اجرای اولین بلوک از پروژه های طرح میدان امام پروژه AR6 شروع و ادامه تملکات نیز توسط همین شرکت به نمایندگی از سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران پیگیری گردید .

وی ادامه داد: وسعت و حجم تملکات و مداخله عمده دولت موجب عدم توانایی مالی و اجرایی پروژه و در نتیجه توقف آن برای سال‌های متمادی گردید و آسیب‌های متعدد کالبدی و اجتماعی و ایمنی را در محدوده تملکات سبب گردید. وی با تاکید بر اینکه برای تداوم اجرای پروژه باید مشارکت مردمی در نظر گرفته می‌شد، بیان کرد: با رویکرد مشارکتی، مطالعات بازنگری این طرح صورت گرفته است تا ادامه روند اجرای این طرح با ورود مالکان بناها و واحدهای تجاری صورت بگیرد. 

تصاویر مرتبط