دوشنبه ۱۳۹۰/۰۶/۲۸

حافظي، مديرعامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين:

شهروندان شاهد افزايش کيفيت و سرعت طراحي هاي شهري هستند

شهروندان شاهدند كه قزوين با عزم جدي و شعار مديران متحد شهري و با اجراي پروژه هاي متنوع و خلاقانه در آستانه تحولي چشمگير قرار گرفته است.

 

مقدمه:
 امروز با پيچيده شدن مسايل شهري، افزايش فزاينده جمعيت، تنوع نيازها و خواسته ها، نياز به طراحي و برنامه ريزي آگاهانه براي شهرها بيش از پيش احساس  مي شود، در اين راستا تهيه طرح هاي به هنگام با در نظر گرفتن طرح هاي بالادست شهري تأثير به سزايي در مسير توسعه شهرها خواهد داشت. از اين رو سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين با هدف ارتقاي کيفيت طراحي شهري در اواخر سال 87 تشکيل شد و طي دو سال گذشته با مطالعه وطراحي بيش از 200 پروژه بزرگ و کوچک ، نويدي براي تحولي گسترده و چشمگير در شهر را به شهروندان مي دهد.از اين رو با محمد اسماعيل حافظي ، مدير عامل سازمان خدمات طراحي شهرداري که داراي مدرک کارشناسي ارشد عمران(سازه) و کارشناسي ارشد مديريت اجرايي MBA است درخصوص موضوعات مختلف به گفتگو نشستيم.
--------------------------------------------------------------------------
انگيزه و هدف اصلي مديران ارشد شهرداري قزوين از تشکيل سازمان خدمات طراحي در شهرداري قزوين چه بوده است؟
نياز شهرداري قزوين به برنامه ريزي و پشتيباني فني و مهندسي وتهيه طرح هاي مورد نياز در زمينه هاي معماري ، شهرسازي، تأسيسات و تجهيزات شهري، فضاي سبز، حمل و نقل و به طور کلي هر آنچه که نيازمند مطالعه و پژوهش و طراحي است هدف اصلي تشکيل اين سازمان بوده است. سابقه حوزه طراحي در شهرداري قزوين از يک دفتر مهندسي آغاز و با طي يک سير تکاملي به صورت مديريت طراحي در قالب يک واحد مستقل زير نظر معاونت شهرسازي و معماري شهرداري قزوين ادامه فعاليت داده است ليکن ضرورت تشکيل يک سازمان مستقل که امکان متمرکز کردن فعاليت هاي طراحي را فراهم نموده و از هرگونه موازي کاري هاي احتمالي جلوگيري مي کند زمينه تأسيس سازمان خدمات طراحي را در اواخر سال 87 شهرداري ايجاد کرد، تا با صرف منابع مالي و زماني کمتر امکان تهيه طرح هاي مناسب با کيفيت حداکثر را فراهم آورد. بنابراين درسال 88 فعاليت رسمي اين سازمان به صورت مستقل و گسترده آغاز شد.
شيوه فعاليت سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين با توجه به ماهيت تخصصي آن چگونه است؟
در ابتداي فعاليت سازمان، دو شيوه براي تدوين ساختار سازماني وجود داشت که يا  مي بايست اين سازمان با کارشناسان متعدد مورد نياز در حوزه هاي مختلف پروژه ها را هدايت مي نمود که نتيجه آن يک سازمان بزرگ با روابط و ارتباطات ساختاري زياد و پيچيده مي بود و راه دوم ايجاد يک ساختار کوچک با استراتژي برون سپاري حداکثري و استفاده از تمام ظرفيت هاي مهندسي استان و کشور همراه با نظارت و راهبري دقيق پروژه ها بوده است.که روش دوم در اين سازمان ملاک عمل قرار گرفت: در حال حاضر براساس تفاهمنامه اي بين سازمان خدمات طراحي و سازمان نظام مهندسي ساختمان استان از توانايي کارشناسان و مهندسان علاقه مند و مجرب آن استفاده مي شود و ارتباط مناسب و برنامه ريزي شده با اساتيد برجسته و مديران گروه دانشگاه هاي امام خميني(ره)، دانشگاه آزاد اسلامي و... داريم و از نظرات اساتيد در مراحل بررسي و کارشناسي و تصويب طرح ها استفاده مي کنيم. در اجراي پروژه هاي با مقياس کوچک از ظرفيت کارشناسان موجود در سازمان خدمات طراحي استفاده مي شود و در پروژه هاي بزرگتر و تخصصي تر از برون سپاري به شرکتهاي مشاور تخصصي استان و خارج استان طرح هاي مورد نياز تهيه شده و سازمان با تمام توان تخصصي نقش نظارتي خود را در روند تهيه طرح ها اعمال نموده و طي جلسات کارشناسي متعدد طرح ها تحويل گرفته مي شود. دراين راستا سعي مي گردد با هدف ارتقاء توان مشاوران بومي اولويت دهي مناسب دراين خصوص صورت گيرد.
با توجه به سابقه تاريخي شهر قروين در پروژه هاي طراحي چقدر به اين مقوله ارزش مي دهيد؟
همانطور که مستحضريد کاوش هاي باستان شناسي در محدوده شهر قزوين، نشانگر تمدن حدود 10 هزار ساله يک جانشيني در اين منطقه است، وجود باغستان هاي سنتي با 1500 سال سابقه تاريخي، پايتخت بودن در زمان صفويه و اينکه شهرداري آن سابقه 100 ساله فعاليت دارد و با توجه به اينکه شهر قزوين خاستگاه هنر و فرهنگ وادب در زمان هاي گذشته بوده و مشاهير متعددي در اين شهر حضور داشته و دارند، کارکردن در اين شهر را که مردمانش هوشمند و تيزبين هستند دشوار نموده است. مضاف براينکه در سند برنامه چهارم و پنجم توسعه دغدغه پرداختن به معماري اسلامي و ايراني وجود داشته و سازمان خدمات طراحي شهرداري حساسيت ويژه اي به اين موضوع دارد و با تحقق شعار«فرزند زمان خويشتن باش» سعي مي کنيم با ادبيات نوين و معماري روز در کنار هويت اسلامي –ايراني فعاليت مؤثري داشته باشيم.
 
 
شما به عنوان مدير عامل سازمان خدمات طراحي چه ميزان در طراحي پروژه هاي سازمان دخالت داريد؟
با توجه به اين امر که کليه موضوعات طراحي در اين سازمان به جهت تخصصي پيگيري مي شود سعي برآن دارم که به لحاظ جايگاه مديريتي کمتر در موضوعات فني دخالت کنم ليکن با توجه به همين جايگاه در اکثر جلسات بررسي و تصويب طرح ها شرکت داشته و با توجه به تخصص خود و تجربه کاري در اين جلسات مواردي را که به نظرم لازم مي رسد اعلام مي نمايم.
 
باتوجه به حجم بالاي پروژه هاي طراحي شده اين سازمان طي دو سال که افزون به 200 پروژه است شاهد تحول چشمگير در سطح شهر نيستيم ، دليل چيست؟
قاعدتاً طراحي شهري در شهرداري تا 3 سال از اجراي پروژه ها جلوتر است، گرچه سازمان خدمات طراحي هماهنگ با برنامه هاي بلند مدت، اسناد بالادستي و نياز سنجي هاي سازمان و شهرداري و شوراياري ها و شهروندان و... پروژ هاي طراحي را تعريف و تهيه ميکند ليکن بسياري از پروژه ها در مرحله اجرا منتظر تأمين منابع مالي هستند در عين حال اجراي بسياري از پروژه ها در سطح شهر آغاز شده و با توجه به تحول اساسي در سطح شهر به اميد خداوند به زودي مردم طعم شيرين تحولات را احساس مي کنند.
چه دورنمايي را براي شهر قزوين به لحاظ توسعه متصوريد؟
درحال حاضر شهر قزوين باعزم جدي مديران شهري در مسير تحول اساسي و بنيادين قرار گرفته است و همدلي مديران دستگاه هاي دولتي براي اجراي پروژه ها کم نظير است. در اين مسير با توجه به سرمايه عظيم انساني در قزوين و همراهي و همدلي مردم شريف به حول و قوه الهي در آينده نزديک قزوين را به جايگاه اصلي خود نزديک خواهيم ديد و اين سازمان با تمام توان در خدمت شهرداري قزوين ومردم عزيز اين شهر به فعاليت خود ادامه خواهد داد.
 پايان پيام

 

تصاویر مرتبط