چهارشنبه ۱۳۹۲/۱۱/۲۳

نظري‎پور، معاون شهردار قزوين خبر داد؛

برگزاري دهمين همايش شهر و سيماي شهري در پنجم اسفند 92

دهمين همايش شهر و سيماي شهري و پنجمين همايش ملي توسعه شهري با عنوان منظر تاريخي و فرهنگي شهر اسلامي در پنجم اسفند 92 توسط شهرداري قزوين با هدف ارائه يک طرح نظري براي بازسازي تاريخي فرهنگي شهر اسلامي برگزار مي‌شود.

معاون معماري و شهرسازي شهرداري قزوين گفت: دهمين همايش شهر و سيماي شهري و پنجمين همايش ملي توسعه شهري با عنوان منظر تاريخي فرهنگي شهر اسلامي در 5 اسفندماه سال جاري توسط شهرداري قزوين با همراهي سازمان نظام مهندسي ساختمان و بسيج مهندسين استان قزوين و با هدف ارائه يک طرح نظري براي بازسازي تاريخي فرهنگي شهر اسلامي و شناخت عناصر اساسي در ترکيب فرهنگي شهر اسلامي برگزار مي‌شود.

 

به گزارش روابط عمومي معاونت معماري و شهرسازي شهرداري قزوين؛ فرزانه نظري‌پور افزود: امسال نيز دهمين همايش شهر و سيماي شهري و پنجمين همايش ملي توسعه شهري با عنوان منظر تاريخي – فرهنگي شهر اسلامي در 5 اسفندماه سال جاري در محل سالن اجتماعات دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) شهر قزوين با حضور حجت الاسلام و المسلمين قرائتي، سفراي کشورهاي اسلامي و همچنين جمعي از اساتيد، مسوولين و شخصيت هاي علمي و اجرايي مطرح ملي و بين المللي برگزار خواهد شد.
وي افزود: اين همايش با حمايت مجمع جهاني شهر اسلامي، استانداري قزوين، اداره کل راه و شهرسازي استان، سازمان نظام مهندسي ساختمان استان، سازمان بسيج مهندسين استان، شهرداري قزوين، شوراي اسلامي شهر، شهرداري محمديه، مرکز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران، دانشگاه علم و صنعت ايران، دانشگاه بين المللي امام خميني (ره)، دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين، دانشگاه جامع علمي – کاربردي واحد استان قزوين و صدا و سيماي استان برگزار خواهد شد.
معاون شهردار از جمله محورهاي اين همايش را نقش مهندسين در تحقق شهر اسلامي ، شهر پايدار و منظر تاريخي – فرهنگي شهر اسلامي، هويت اسلامي در سيما و منظر شهري، نقش سرمايه اجتماعي و توسعه فرهنگي در معماري و شهرسازي شهر اسلامي و طرح هاي توسعه شهري و منظر تاريخي – فرهنگي شهر عنوان کرد.
وي هدف از برگزاري اين همايش را ارائه يک طرح نظري براي بازسازي تاريخي فرهنگي شهر اسلامي، شناخت عناصر اساسي در ترکيب فرهنگي شهر اسلامي و شناخت مهمترين فضاهاي شهري در شهر اسلامي دانست.
نظري‌پور ادامه داد: منظر (فرهنگي - تاريخي) بيانگر آن تکاملي هست که جوامع بشري در طول تاريخ خود، در اثر محدوديت‌هاي فيزيکي و يا فرصت‌هايي که محيط طبيعي برايشان فراهم آورده، در آن شکل گرفته‌اند و در اين تکامل، نيروهاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي تاثير عمده داشته‌اند.
اين مقام مسوول اضافه کرد: تجديد حيات منظرهاي فرهنگي، تاريخي و تبديل محوطه‌هاي از بين رفته و بافتهاي فرهنگي تاريخي شهرها و مراکز جمعيتي، علاوه بر تبديل فضاهاي متروک، نيروي محرکه اي براي ساماندهي در اين گونه مراکز خواهد بود.
نظري‌پور بيان کرد: اساسا منظر تاريخي مفهوم جديدي را در ادبيات معماري و شهرسازي در ايران و جهان ارائه مي‌دهد و توجه به حفاظت منظرهاي فرهنگي و تاريخي به عنوان محصول تعامل انسان يا طبيعت در گذر زمان، بيست سال پيش با گنجانده شدن منظر فرهنگي در راهنماي عملياتي كنوانسيون ميراث جهاني در مقياس بين المللي جنبه قانوني به خود گرفت.
وي ادامه داد: بر اساس پيمان‌نامه ميراث جهاني، منظر تاريخي بايد بيانگر معيارهاي توانائي در نمايش نبوغ خلاقانه انسان، توانائي در ارائه و بيان ارزش‌هاي انساني، در يک محدوده زماني يا فرهنگي مشخص، در پيوند با پيشرفت هاي معمارانه، فن‌آورانه، هنرهاي مرتبط با بناهاي تاريخي، برنامه ريزي شهري يا طراحي منظر، توانائي در اثبات ارزش هاي سنتي فرهنگي و يا تمدني زنده يا از ميان رفته و نمايش نمونه اي بارز از گونه اي ساختماني و يا مجموعه اي فن آورانه يا معمارانه و يا منظري که در آن مراحل قابل توجهي از تاريخ بشر به تصوير کشيده شده است.
اين مقام مسوول بيان کرد: در سال 1972 پيمان حمايت از ميراث فرهنگي و طبيعي جهان توسط مجمع عمومي يونسکو به تصويب رسيد که هدف اصلي آن شناسايي، معرفي، حفظ و حمايت و انتقال ميراث فرهنگي و طبيعي با ارزش‌هاي امروز جهان به نسل‌هاي آينده در نظر گرفته شد.
معاون شهردار بيان کرد: بيست سال بعد و در سال 1992 پيمان ميراث جهاني، نخستين ابزار قانوني و بين المللي جهت شناسايي و حمايت از منظرهاي فرهنگي تاريخي شد و در سال 1994 به طور رسمي کار خود را آغاز کرد.
وي گفت: در اين راستا اميد است در دهمين همايش شهر و سيماي شهري و پنجمين همايش ملي توسعه شهري با حضور پر تلاش پژوهشگران، اساتيد، نخبگان علمي و مسوولين زمينه مناسب جهت تبادل تجربيات و استفاده از نظرات اساتيد در اين زمينه فراهم و موجبات ارتقاء هر چه بيشتر سطح علمي و پژوهشي در عرصه هاي علم و دانش و آينده کشور عزيزمان حاصل آيد.
وي بيان کرد: در سال‌هاي گذشته با همت شهرداري قزوين و حوزه معاونت شهرسازي و معماري شهرداري قزوين سلسله همايش‌هاي در حوزه شهر و سيماي شهري برگزار شده است که در اين راستا تاکنون نه همايش برگزار شده است.
نظري‌پور افزود: نخستين همايش شهر و سيماي شهري شهرداري قزوين در سال 1383 برگزار شد و پس از آن به طور متوالي هر ساله اين همايش‌ها برگزار شده است.
اين مقام مسوول گفت: تاکنون اين همايش‌ها با محورهايي از جمله تراکم و سيماي شهري قزوين، ساماندهي بافت‌هاي حاشيه شهر، بهبود کيفيت و حمل و نقل شهري، احياء بافت‌هاي فرسوده شهري، مبحث 19و GIS و GPRS و CDS برگزار شده است.
وي ادامه داد: در سال 1387 با تلاش و همت مسؤولين و طي دستوري از سوي رييس جمهور  همايش شهر و سيماي شهري به دبيرخانه ملي شهر و سيماي شهري ارتقا پيدا کرد و به همين منظور در سال 1388 نيز اولين همايش ملي توسعه شهري با عنوان مکتب معماري قزوين با محورهاي منظر شهري تاريخي و چشم انداز توسعه شهر قزوين و شناسايي ويژگي‌هاي معماري و شهرسازي قزوين برگزار شد.
اين مقام مسوول افزود: با بهره‌گيري از بيانات مقام معظم رهبري و تأكيد ايشان در توجه به موضوعات فرهنگي و اجتماعي در کليه فعاليتهاي اجرايي و مطالعاتي کشور و نيز در راستاي اهداف برنامه چهارم توسعه و با درايت شهردار قزوين هشتمين همايش شهر و سيماي شهري و سومين همايش ملي توسعه شهري با رويکرد اجتماعي و فرهنگي در سال 1390 برگزار شد.
وي بيان کرد: با توجه به استقبال بي‌نظير از اين همايش‌ها تاکنون نتايج حاصل از آن‌ها در برنامه‌ريزي پروژه‌هاي مطالعاتي و اجرايي مورد توجه قرار گرفته است و نتايج همايش هشتم نيز به عنوان يک پيوست جديد به صورت پيوست اجتماعي و فرهنگي در پروژه مطالعاتي شهرداري قزوين مورد توجه بوده و لحاظ گرديده است.
نظري‌پور گفت: در سال گذشته نهمين همايش ملي شهر و سيماي شهري و چهارمين همايش ملي توسعه شهري با عنوان منظر تاريخي شهر برگزار شد و هدف از برپايي اين همايش شناخت و معرفي شهر قزوين به عنوان يکي از شهرهاي مهم تاريخي کشور، حفظ و تداوم منظر تاريخي شهرها، شناخت آداب و رسوم، شيوه زندگي، هويت اجتماعي و به طور كلي شناخت فرهنگ سرزميني، شناخت و حفظ طبيعت سرزميني بود.
وي ايجاد تمايز ميان مديريت شهرهاي نوين و مديريت شهرهايي با هويت تاريخي و ارزش‌هاي فرهنگي، مديريت حفظ و احيا بافت‌هاي تاريخي، تحقق توسعه پايدار شهري با حفاظت از ارزش‌هاي تاريخي و فرهنگي بومي و منابع طبيعي و محيط زيست شهر، تداوم و پايداري منظر تاريخي شهر براي نسل حاضر و آينده و همچنين بررسي تجارب مشابه مديريتي براي تصويب قوانين لازم و يا تغيير قوانين مورد عمل و غيره را از ديگر اهداف برپايي نهمين همايش ملي شهر و سيماي شهري و چهارمين همايش ملي توسعه شهري با عنوان منظر تاريخي شهر نام برد.
پايان پيام
 
 

تصاویر مرتبط