شنبه ۱۳۹۸/۰۸/۰۴

ضیائی:

كميته مناسب‌سازی فضاهای شهری و اداری ويژه معلولان و افراد كم‌توان تشکیل می‌شود

حمید ضیائی، سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین، از تشکیل كميته مناسب‌سازي فضاهاي شهري و اداری ويژه معلولان و افراد كم‌توان خبر داد.

 به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین؛ ضیائی با تاکید بر اینکه شهرداری قزوین نگاه ویژه‌ای به مناسب‌سازی معابر و طراحی ساختمان‌های عمومی برای آسیب‌مندان، ناتوانان جسمی و سالمندان دارد، گفت: این کمیته بر اساس ماده 4 قانون حمایت از حقوق معلولان، مصوبه سال 1396 که در آن شهرداری‌ها را مکلف کرده که صدور پروانه احداث، بازسازی و پایانکار برای تمامی ساختمان‌ها و اماکن با کاربری عمومی از جمله مجتمع‌های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی طبق ضوابط و استانداردهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران باشد، تشکیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: این کمیته در راستای ارتقاء کیفیت ارائه خدمات به این قشر و یکپارچه‌سازی اقدامات شهرداری قزوین تشکیل می‌شود.

ضیائی با اشاره به اینکه تاکنون شهرداری قزوین اقدامات شاخصی در راستای مناسب‌سازی معابر عمومی، اماکن و فضاهای شهری به منظور سهولت دسترسی آسیب‌مندان، ناتوانان جسمی و سالمندان انجام داده است، بیان کرد: با توجه به اینکه مناسب‌سازی معابر یکی از مطالبات مهم قشر معلولان و سالمندان است، انجام اقدامات لازم در این زمینه همچنان ادامه دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: تشکیل این کمیته باعث خواهد شد تا اقداماتی که جهت مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولین انجام می‌گیرد به صورت متمرکز و یکپارچه باشد تا کارایی مناسبی برای آسیب‌مندان، ناتوانان جسمی و سالمندان داشته باشد.

ضیائی اضافه کرد: احداث پل‌های ارتباطی بین پیاده‌رو و سواره‌رو و کف‌سازی محل خط‌ کشی عابر پیاده که با مصالح و رنگ متفاوت اجرا شده تا برای نابینایان و کم بینایان قابل تشخیص باشد، از اقدامات در حال انجام شهرداری برای مناسب‌سازی معابر عمومی و فضاهای شهری برای معلولان و سالمندان است.

وی بیان کرد: از اقدامات مهم حوزه معاونت شهرسازی و معماری در این راستا، صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعددی در جهت مناسب‌سازی اماکن و ساختمان‌های مسکونی، اداری، عمومی و معابر شهری است و همینطور رعایت موارد و ضوابط مقررات در کنترل و بررسی نقشه‌های ساختمانی در فرآیند صدور پروانه ساختمان و همینطور بررسی نحوه صدور پایانکار ساختمان‌های اجرا شده است.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین نیز در ادامه تاکید کرد: طراحی ساختمان‌های عمومی بر اساس ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای آسیب‌مندان، ناتوانان جسمی و سالمندان الزامی است.

ضیائی تاکید کرد: صدور پایان کار ساختمان‌ها منوط به اجرای چک لیست‌های مربوط به مناسب سازی است و امید است که در سال های آینده با این اقدامات، شاهد مناسب‌سازی ساختمان های عمومی، دولتی و مسکونی برای معلولان و سالمندان باشیم.

پایان پیام.

تصاویر مرتبط