سه‌شنبه ۱۳۹۱/۰۶/۲۸

ميزاني، سرپرست سازمان زيباسازي شهرداري قزوين؛

طرح هاي زيباسازي شهر بايد متناسب با مقياس، فضا و فرهنگ شهري باشد

صدور مجوز تابلوي اصناف يکي از وظايف سازمان زيباسازي است و در مجوز هايي که از طريق اين سازمان صادر مي شود، مسايل مربوط به منظر و هويت شهري مورد بررسي قرار مي گيرد.

 

زيبا سازي منظر شهري در راستاي ارتقاي كيفيت زندگي در شهر انجام مي پذيرد كه مهم ترين دستاورد هاي آن، بالا رفتن ضريب امنيت رواني و اجتماعي شهروندان و همچنين مفرح كردن فضاي شهري است.
در همين خصوص، با سعيد ميزاني سرپرست سازمان زيبا سازي درباره اقدامات اين سازمان در سطح شهر به گفت و گو نشسته ايم که آن را مي خوانيد:
سازمان زيبا سازي به مناسبت هفته قزوين چه اقداماتي در سطح شهر انجام داده است؟
 بحث زيبا سازي به مناسبت هفته قزوين در دو بخش تبليغات و نصب آثار هنري در سطح شهر انجام مي گيرد كه در بخش تبليغات، از بيلبورد ها، فيكسچر ها، تابلو هاي عابر پياده موجود در سطح شهر قزوين و نيز از 10 بيلبورد برون شهري موجود در مسير هاي اصلي استان، در راستاي معرفي قزوين و تبليغات روز قزوين استفاده نموده و نسبت به چاپ و نصب آن ها اقدام كرديم. در بخش نصب آثار هنري نيز لوگوي روز قزوين به صورت حجمي آماده شد و در 20 تقاطع سطح شهر از جمله ميدان آزادي، ولي عصر (عج)، سر پل طالقاني و چهار راه نادري جاگذاري گرديد. همچنين آثار هنري خوشنويسي به صورت سياه مشق در ميادين عدل، جانبازان، قدس و آزادي نصب شده است. از ديگر اقدامات هنري در بخش زيباسازي منظر شهري، نصب عبارت " قزوين پايتخت خوشنويسي ايران" به صورت نقش برجسته و حكاكي روي لوح سنگي مي باشد.
آيا اين سازمان از ظرفيت هاي خوشنويسي، صنايع دستي و محصولات باغي قزوين در طرح هاي زيباسازي منظر شهري بهره مي برد؟
سازمان زيبا سازي شهرداري قزوين آمادگي دارد تا طرح هاي زيباسازي سطح شهر را متناسب با استعداد و پتانسيل هاي موجود در قزوين اجرايي کند ولي اجراي اين طرح ها در سطح شهر در دو بعد بررسي مي شود که يکي تهيه ايده و طرح نو در اين زمينه و ديگري اقدامات اجرايي اين طرح ها مي باشد که البته در خصوص اقدامات اجرايي هيچ گونه مشکلي وجود ندارد ولي در زمينه طرح هاي جديد و نويني که از سوي هنرمندان و طراحان زبده قزوين ارايه مي شود بايد بسيار حساب شده و با تدبير عمل کرد چرا که هر طرحي متناسب با مقياس، فضا و فرهنگ شهري نيست و بازخورد آن از لحاظ قضاوت و برداشت مردم، اهميت فراواني دارد. به همين دليل در اجراي طرح هاي نو در زمينه زيباسازي منظر شهري، به هنرمندان و طراحان خوب قزوين که از قبل شناسايي شده اند، فراخوان داده مي شود تا طرح هاي خود را ارايه دهند و اين طرح ها بايد از ديدگاه هاي مختلف مورد بررسي قرار گيرد تا بتواند در سطح شهر قابليت اجرا پيدا کند. البته تا کنون در بحث نقاشي ديواري با رويکرد خوشنويسي و اشاره به مکاتب خوشنويسي که در قزوين وجود داشته اند، کار شده است. به عنوان مثال بر ديوار هاي بوستان هشت بهشت، نگارگري صورت گرفته که با توجه به پيشينه خوشنويسي قزوين، در زيبا سازي منظر شهري بسيار به اين موضوع توجه شده است.
آيا اقدامي براي ماندگاري نقاشي هاي ديواري در سطح شهر، صورت مي گيرد؟
در جشنواره ديواري که چندي پيش برگزار شد، سازمان زيباسازي اقدام به خريد رنگ هاي درجه يک با ماندگاري بالا نمود و آن را در اختيار هنرمندان قرار داد که اين مساله باعث افزايش کيفيت نقاشي هاي ديواري در سطح شهر شد ولي ماندگاري اين رنگ ها در مجموع، چهار تا پنج سال خواهد بود و ما نيز به دنبال ماندگاري طولاني مدت اين نقاشي ها در سطح شهر به دليل ايجاد تنوع در منظر شهري نيستيم و هر چند سال بايد نسبت به تغيير اين نقاشي ها اقدام شود و اين کيفيت براي مدت ماندگاري پيش بيني شده مناسب است. ولي در مجموع، رنگ هاي گرم در مقابل نور خورشيد ماندگاري کمتري دارند و سازمان زيباسازي در اجراي نقاشي هاي ديواري سعي بر اين دارد تا مکان يابي اجراي اين طرح در حد امکان به گونه اي باشد که در مقابل نور شديد خورشيد نباشد و در مکان هايي که در مقابل نور شديد خورشيد هستند از رنگ هاي سردتر استفاده شود. همچنين طرح هاي نقاشي ديواري متناسب با شرايط محيطي و فرهنگي شهر انتخاب مي شود و فرهنگ و تاريخ قزوين نيز در نقاشي ها مورد توجه قرار مي گيرد.
آيا اين سازمان نظارت و کنترلي بر روي طراحي سر در مغازه ها در سطح شهر دارد که اين طراحي ها متناسب با هويت و زيبايي منظر شهري باشند؟
صدور مجوز تابلوي اصناف يکي از وظايف سازمان زيباسازي است و در مجوز هايي که از طريق اين سازمان صادر مي شود، مسايل مربوط به منظر و هويت شهري مورد بررسي قرار مي گيرد. به عنوان مثال، سر در مغازه ها بايد عاري از هرگونه تبليغات خارجي باشد و براي ابعاد، رنگ و نوشتار تابلو نيز ضوابطي وجود دارد که در اختيار متقاضي تابلو سر در مغازه قرار مي گيرد تا متناسب با اين ضوابط طرح پيشنهادي خود را ارايه دهد.
اين سازمان چه اقداماتي در خصوص زيباسازي تقاطع هاي غير همسطح 7 دي و 9 دي انجام داده است؟
نور پردازي تقاطع غيرهمسطح 7 دي تکميل و همزمان با نيمه شعبان افتتاح شد و در حال حاضر در هنگام شب، اين نورپردازي ها نماي بسيار زيبايي در شب ايجاد کرده است. نورپردازي تقاطع غير همسطح 9 دي نيز در دستور کار سازمان زيباسازي قرار دارد و به زودي اين طرح اجرايي مي شود.

 

تصاویر مرتبط