یکشنبه ۱۳۹۴/۰۳/۱۰

نظري‌پور، معاون شهردار قزوين:

تصويب 191 پرونده در کميسيون طرح تفصيلي شهرداري قزوين

فرزانه نظري پور، معاون شهرسازي و معماري شهرداري قزوين گفت: 191 پرونده در جلسات کميسيون ماده پنج طرح تفصيلي شهرداري قزوين به تصويب رسيد.

 

به گزارش روابط عمومي معاونت شهرسازي و معماري شهرداري قزوين، نظري پور افزود: کميسيون ماده 5 قانون تاسيس شورايعالي شهرسازي و معماري ايران، ضمن تصويب طرح هاي تفصيلي که يکي از اسناد برنامه ريزي بالادست شهري مي باشد، به منظور انعطاف بخشي در تصميم گيري ها ، اصلاح و بهبود طرح ها ضمن برنامه ريزي مناسب و هماهنگ در راستاي پاسخگويي به نياز ها ، تغيير يا تعديل بخش هايي از طرح تفصيلي در چارچوب قوانين و مقررات مربوطه را نيز ، عهده دار مي باشد .
 
وي افزود: در اين راستا از ابتداي سال 93 تاكنون 25 جلسه كميسيون طرح تفصيلي، 16 جلسه کميسيون بررسي ورودي‌هاي شهر قزوين و 28 جلسه کميته منتخب و 40 جلسه کميته فني در اداره كل راه و شهرسازي استان قزوين تشكيل شد كه در آن حدود 191 پروژه مورد بحث و بررسي قرار گرفت، تا به نياز شهروندان قزويني و ارتقاء سيما و منظر شهري و جذب سرمايه و ارتقاء ساخت و ساز پاسخ گو بوده و برخي از ضوابط و مقررات مصوب طرح تفصيلي در چارچوب قوانين مربوطه ضمن هماهنگي با مباحث مقررات ملي تغيير يافت .
 
اين مقام مسوول بيان کرد: از جمله طرح هاي مصوب در اين جلسات بررسي و تصويب محدوده و طرح پيشنهادي ساماندهي آستان مقدس امامزاده حسين (ع) در جلسات کارشناسي مي باشد .
 
وي به برگزاري جلسات هم انديشي در خصوص طرح ساماندهي بلوار آيت اله خامنه اي و بلوارآيت اله ابوترابي با کسبه و اهالي آنها اشاره نمودند و اعلام کردند که ضوابط ساخت و ساز در اين دو محور تدوين ، مصوب و ابلاغ شد.
 
وي افزود: ضمنا طرح ساماندهي و ضوابط ساخت و ساز براي محدوده هاي سکونتگاههاي غيررسمي (باغ نشاط ، لالو ها و کوي بهار ) تدوين و ابلاغ شد.
 
نظري پور در ادامه به بررسي طرح هادي روستاهاي منفصل شهري و اصلاحات قسمتي از طرح‌هاي روستاها از جمله (روستاي حسن آباد و . . . ) اشاره کرد و گفت: با توجه به اينکه قزوين شهري است مذهبي و با عنايت به کمبود سرانه هاي مذهبي در شهر به تصويب کاربري فرهنگي حدود 40391 مترمربع از اراضي واقع در ضلع شمال شرق فلکه اول کوثر جهت احداث مصلي با رعايت محدوده تقاطع غير همسطح و افزايش سطح اشغال مذهبي از 55? به 75? در مسجد حضرت امير پونک اشاره کرد.
 
وي به عدم رونق ساخت و ساز در برخي از محورهاي داراي محدوديت افزايش تراکم در سطح شهركه طي مصوبه كميسيون بند واحد مورخ 26/5/85 مصوب شده بود و قسمتهايي از شهر را بلوك کرده ، از افزايش تراكم در آن منع کرده بود اشاره کرده و اعلام کردند به جهت تشويق در نوسازي و بهسازي در شهر محدوديت افزايش تراكم در خيابان شهيد بابايي و همسان بودن موقعيت آن ساير مناطقي كه امتياز افزايش تراكم را دارا مي باشند با انجام مطالعات و ارائه طرح توجيهي جهت لغو محدوديت منع افزايش تراكم در بخشي از محدوده خيابان شهيد بابايي ( حد فاصل بلوار مدني تا کانال آبرساني و پارک الغدير ) اقدام نموده و محدوديت منع افزايش تراكم در محدوده فوق لغو گرديد.
وي ادامه داد : در راستاي  بررسي راهکار تعبيه آسانسور در ساختمان هاي زير 100 مترمربع و افزايش ارتفاع پيلوت در کاربري هاي مسکوني با توجه به اصلاح مبحث 15 مقررات ملي ساختمان طي بند 2-1-2-15 اجراي آسانسور در ساختمانهاي با ارتفاع بيشتر از 7 متر از کف در ساختمان هاي زير 100 مترمربع که عمدتا در منطقه يک شهر و محدوده بافت تاريخي و فرسوده شهر واقع شده اند مي باشد و با عنايت به عقب نشيني قابل توجه اينگونه پلاک ها ،  به منظور راهکار اجرايي و انگيزشي تعبيه آسانسور ، مقرر گرديد در ساختمان هاي مسکوني 3 طبقه بر روي پيلوت و ساختمان هاي تجاري - مسکوني 2 طبقه بر روي تجاري ضمن افزايش 5% به سطح اشغال مصوب اجراي آسانسور الزامي گرديد . ايشان در ادامه اظهار داشتند : با عنايت به ابعاد استاندارد کابين آسانسور و همچنين ارتفاع ماشين ها ، به منظور تامين استاندارد هاي فضاي توقفگاهها و بالا بردن سطح کيفيت آن ، تهويه مناسب  و با توجه به اصلاح ارتفاع توقفگاه خودرو در مبحث 4 مقررات ملي ساختمان ، يکي ديگر  از مصوبات کميسيون ماده 5 ، افزايش ارتفاع پيلوت در ساختمان هاي مسکوني از 20/2 متر به 50/2 متر مي باشد .
اين مقام مسئول در ادامه افزود : همچنين از ديگر مصوبات جلسه مذکور افزايش سرانه پارکينگ تالار هاي پذيرايي مي باشد که پس از بحث و بررسي ، مقرر گرديد شهرداري ضمن اخذ تجارب استان هاي ديگر، بررسي نوع دسترسي و کاربري پلاک هاي همجوار ، پيشنهادات اجرايي را در جلسات آتي کميسيون ماده 5 ارائه نمايد.

 

تصاویر مرتبط