دوشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۲

صباغی، شهردار قزوین:

نوسازی بافت فرسوده شهر قزوین سرعت می‌گیرد

مهدی صباغی، شهردار قزوین از 500 هکتار بافت ناکارآمد در شهر قزوین خبر داد و گفت: با توجه به تصمیمات خوبی که در آخرین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان قزوین با حضور محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری برگزار و اتخاذ شد، ارائه خدمات برای نوسازی بافت فرسوده سرعت بیشتری خواهد گرفت.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قزوین؛ مهدی صباغی با تأکید بر اینکه در نوسازی بافت فرسوده هیچ محدودیتی وجود ندارد و باید شهروندان را ترغیب به نوسازی بافت کرد، گفت: اکنون برای نوسازی بافت فرسوده هر واحد مسکونی در شهر قزوین 300 میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود 9 و نیم درصد تعلق می گیرد که به زودی به بانک مسکن ابلاغ خواهد شد و همچنین 50 درصد تخفیف هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی مطابق ماده 16 قانون ساماندهی عرضه تولید مسکن برای بازسازی بافت‌های فرسوده تعلق می‌گیرد که ان‌شاءالله با اخذ مجوزات لازم این درصد به 100 خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه ستاد بازآفرینی استان مدتی غیرفعال بود و با دستور معاون وزیر راه و شهرسازی فعال شده است و به طور جدی موضوعات بررسی و پیگیری خواهد شد، گفت: با فعال شدن ستاد بازآفرینی استان و همکاری دستگاههای ذیربط استان سرعت نوسازی بافت فرسوده شهر قزوین بالا خواهد رفت و همچنین با مشوق های در نظرگرفته شده نیز مشارکت شهروندان برای این مهم افزایش پیدا خواهد کرد.

صباغی ادامه داد: بر اساس تصمیمات آخرین جلسه ستاد بازآفرینی استان، حداکثر تخفیفات برای متقاضیان نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته یک میلیارد و 300میلیون تومان اعتبار برای طرح‌های بازآفرینی شهری قزوین وصول شد که در محله های هادی‌آباد و بلاغی برای ساماندهی و بهسازی معابر و احداث سرای محله هزینه شد.

شهردار قزوین با بیان اینکه بخش اعظمی از اجرای طرح  بازآفرینی شهری بر عهده شهرداری‌ها است، افزود: برای پیشبرد اهداف موجود در محلات مورد هدف باید مردم را در طرح‌های موجود مشارکت دهیم که بر همین اساس شهرداری قزوین اقدام به ایجاد سراهای محله و نهادهای محله محور در بافت‌های فرسوده شهری کرده است.

وی با بیان اینکه محلات هدف بازآفرینی محله سردار، باغ نشاط، بلاغی، پنبه ریسه، راه آهن، لالوآباد و هادی آباد در دستور کار هستند، بیان کرد: با توجه به اینکه دولت سیزدهم محرومیت زدایی را در دستور کار قرار داده است و بر این اساس باید این سیاست در شهر قزوین یک اصل باشد.

شهردار قزوین افزود: محلات بافت فرسوده مانند هادی آباد و سردار و امام زاده حسین در شهر قزوین به دلیل کم توجهی و اشکال در نظام برنامه‌ریزی مدیران نتوانسته‌اند به توسعه شایسته خود برسند و باید این محلات به سرانه و متوسط توسعه شهر خود دست یابند و تبعیض از میان برود.

این مقام مسئول ادامه داد: ساکنان مناطق بافت فرسوده در اشتغال و معیشت مشکل دارند و درخواست ما این است که دستگاه‌های ذیربط به سهم خود کمک کنند تا آن ها وارد جریان بازآفرینی شوند.

وی افزود: مولفه امنیتی در این محلات بافت فرسوده بسیار زیاد است و باید تلاش کنیم مساله پایین و بالای‌شهر و منطقه بافت فرسوده و فضاهای دارای امکانات رفع شود که در این راستا  نیازمند نگاه جهادی و انقلابی مدیران هستیم.

شهردار قزوین گفت: طبق آخرین جلسه ستاد بازآفرینی استان، معاون وزیر اعلام کردند که  تمام اختیارات شرکت بازآفرینی به جز مسایل و گردش مالی به ستاد بازآفرینی استان تفویض شده است و این مهم در رسیدگی و سرعت کار  نقش مهمی دارد.

پایان پیام.

تصاویر مرتبط