پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۰۷

رشوندآوه، رئیس دبیرخانه بازآفرینی شهری قزوین:

تصویب ضوابط تشویقی نوسازی بافت فرسوده هادی‌آباد، ارتقای کیفیت زندگی را رقم خواهد زد

رشوند آوه، رئیس دبیرخانه بازآفرینی شهری قزوین گفت: تصویب ضوابط تشویقی نوسازی بافت فرسوده هادی‌آباد، ارتقای کیفیت زندگی در این محله را رقم خواهد زد و شهروندان شاهد اتفاقات خوبی خواهند بود.

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین؛ رشوند آوه با اعلام این خبر تصریح کرد: موضوع رفع مسائل محدوده هادی آباد و نوسازی بافت این محله با توجه به سیاست های تشویقی کشور در خصوص بازآفرینی بافت های ناکارآمد شهری و تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه در سال جاری مورد توجه مدیریت شهری قزوین قرار گرفت و اکنون بعد از بررسی های کارشناسی متعدد این بسته تشویقی به تصویب رسیده است.

 

رئیس دبیرخانه بازآفرینی شهری قزوین اضافه کرد: بررسی وضعیت این محدوده و تهیه ضوابط لازم جهت ایجاد انگیزه و تشویق مالکان، ساکنان و سازندگان مسکن توسط حوزه بازآفرینی شهری و طرح تفصیلیِ معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین صورت گرفت و این بسته تشویقی با هدف حل مشکلات اجتماعی، کالبدی، اقتصادی، فرهنگی، ترافیکی و امنیتی تهیه گردید و سیاست های پیشنهادی در مسیر رفع این مشکلات می باشد

.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های اجتماعی صورت گرفته مشخص شد در این محدوده، مشکلاتی مانند تراکم جمعیتی بالا ( 3 برابر تراکم سطح شهر)، فراوانی بزه های اجتماعی، تکثر معتادین به مواد مخدر و ماهیت خوابگاهی در بخشی از محله وجود دارد

.

رشوند آوه تشریح کرد: همچنین از جمله مشکلات کالبدی در هادی آباد می توان به عدم نوسازی بافت مسکونی، فراوانی واحدهای مسکونی کوچک مقیاس (ریزدانگی)، نفوذناپذیری بافت، پایین بودن سرانه کاربری‌ها، نبود فضای سبز و تجهیزات ورزش و بازی کودکان،کمبود فضاهای بهداشتی، وجود کاربری های ناسازگار با ماهیت محدوده، عدم اتصال پلاک‌ها به شبکه فاضلاب شهری (اگو) و جریان بخشی از فاضلاب مسکونی در جوی های معابر اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: حضور حداکثری اقشار کم درآمد و کم برخوردار جامعه، حضور تعداد قابل توجه کارگران فصلی (رشد بیکاری در برخی فصول سال)، قیمت پایین ملک و بنا  و قدرت پایین خانواده ها در تامین نیازهای روزانه، در دسته بندی مشکلات اقتصادی محله هادی آباد گنجانده شده است.

 

این مسئول اضافه کرد: علاوه بر موارد مطرح شده، مشکلات ترافیکی قابل توجهی در این محدوده وجود دارد. برای مثال، شبکه معابر موجود فاقد ساختار سلسله مراتبی از محلی تا جمع و پخش کننده است که بتواند با ساختار درستی به شریان شهری متصل شود، همچنین مقطع عرضی تعریف شده ای برای معابر وجود ندارد و معابر موجود، فاقد روسازی مناسب است و همچنین عدم پوشش مناسب خدمات سیستم حمل و نقل عمومی متناسب با جمعیت محله به دلیل مشکل دسترسی وسایل نقلیه عمومی (از جمله شعاع گردش و خط توقف) از دیگر مسائل این محله می باشد.

وی ادامه داد: در کنار مطالعات تخصصی، از طریق بررسی های میدانی برخی موضوعات مانند دلایل عدم تمایل ساکنین محله به نوسازی بافت، نحوه ساخت در صورت اجرای نوسازی در محله، میزان توجه به ایجاد پارکینگ در بنا و تعداد طبقات مدنظر جهت نوسازی پلاک ها و... در مصاحبه با نمونه آماری در محله هادی آباد مورد توجه قرار گرفت و بر این اساس مشخص شد، اصلی ترین دلیل عدم تمایل ساکنین به نوسازی پلاک ها، اعمال عقب نشینی های زیاد و اعطای تعداد طبقات پایین می باشد.

 

رشوند آوه تصریح کرد: همچنین روشن شد در صورتی که امکان و امتیازی به ساکنان داده شود، بیش از 50 درصد از آنان تمایل به بازسازی ملک خود دارند و تعداد طبقات مدنظر آنان، 4 طبقه و بیشتر است و همچنین 52 درصد از نمونه آماری بررسی شده مطرح کردند در صورت نوسازی، تمایل به مشارکت و تجمیع پلاک ها دارند.

 

وی در خاتمه گفت: نتایج حاصل از بررسی ها، زمینه ساز تدوین یک بسته تشویقی جامع و همه جانبه برای ساکنان، مالکان و سازندگان مسکن شده است تا برای هر پلاک و هر فردی که تمایل به نوسازی ملک به صورت انفرادی یا تجمیعی دارد، امتیازات قابل توجه وجود داشته  باشد.

 

انتهای پیام/

 

 

تصاویر مرتبط